
Шива ардханаришвара. По каменна скулптура от Бенгал - ХII в.
Днес практикуват йога навсякъде по света, но не виждаме забележима промяна в съзнанието на човечеството. Къде е грешката? В самата практика ли? Едва ли, тъй като може да се посочат многобройни примери на пълен успех. По-скоро ще открием грешката в начина, по който практикуваме - "малко от това и малко от онова", и то когато ни скимне. За да се изкорени този погрешен подход, ще трябва да обърнем по-голямо внимание на философията и практиките на тантра.
Няма смисъл набързо да преглеждаме такава обширна тема като тантра, която обхваща живота отвсякъде. Чрез задълбоченото изучаване на Творението, проявлението му, причината и влиянието му върху индивида, тантристите са открили онова липсващо звено, което свързва човека с космоса.
За да посочат и на другите пътя за това сливане, те са създали множество методи и практики. Въпреки че тези методи са невъобразимо древни, те са устояли проверката на времето, тъй като основата, върху която са създадени, е в необходимостта от вътрешното преживяване на човешката еволюция. Не ограничено знание, а живо, истинско, лично преживяване.
Методите на тантра са много систематични и точни. Те са свързани по такъв начин, че целта - самадхи - не изглежда като безкрайно далечна вероятност, а като реалност, която можете да достигнете тук и сега, стига да пожелаете. Желанието за самадхи е основно. Без пламенно желание целта не може да бъде постигната. То трябва напълно да ви погълне, така че да не съществуват други мисли, които да разпиляват съсредоточената енергия на ума. Самадхи, според тантра, може да се постигне, ако погледнете навътре, а не навън. Но за да усъвършенствате това изкуство, трябва да следвате практиките, създадени от тантра специално за тази цел.
Затова тантра отдава по-голямо значение на практиката, а не на философската обосновка. Мнозина съвършени тантристи дори и не знаят за възвишените философии, възвеличавани в различните преводи и коментари на тантра, тъй като те не се впечатляват от философия, а от преобразяването на съзнанието чрез преминаването през всички нива на изживяване.
За да разберете тантра, трябва да започнете да практикувате, а не просто да се опитвате да преценявате от случайна информация от втора ръка. А за да направите това, трябва да преминете през практиките от начало до край.
Тантра - разширяване на ума
Думата тантра произлиза от две санскритски думи: таноти - разширяване и траяти - освобождаване. Това означава, че тантра е метод за разширяване на ума и освобождаване на скритата потенциална енергия. За да разберем това, трябва първо да изясним какво означава разширяване на ума и освобождаване на енергията.
Това, което можем да възприемем от вътрешния и външния свят, е много ограничено. Чрез нашите физически сетива можем само да виждаме, чуваме, вкусваме, да усещаме аромат и допир. Ако някое от сетивата е с понижена чувствителност, познанията и опитностите ни, свързани с него, са ограничени и затруднени. Оттук, възприятията и познавателната ни способност са напълно и безмилостно зависими от сетивата. Това ограничава живота ни, тъй като познанието, придобито чрез сетивата, е стеснено от времето, пространството и обектите.
Времето, пространството и обектите съществуват само като категории на индивидуалния ум. Ако него го нямаше, и те нямаше да съществуват - и обратното. Тези три категории на ума са крайни и не могат да се смятат за източник на безкрайно и вечно знание. Докато живеем в царството на сетивата и ума, свързан с тях, не можем да прескочим тези ограничения.
Съществуват опитности, при които можем да виждаме със затворени очи, да вкусваме при отсъствието на храна и да чуваме музика без външен източник. Това е чисто субективно изживяване и не е сковано в категориите на ограничения ум. Знанието, придобито чрез субективната опитност, е много по-точно и вярно, отколкото това, придобито чрез обективната опитност, тъй като е следствие на разширения ум.
Разширяването на ума позволява човек да проникне отвъд царството на сетивата, времето, пространството и материята. В тази област вие можете да пътувате в миналото или бъдещето и да знаете какво става на места, където не присъствате физически. Това се нарича разширение на ума, но е непостижимо, докато сте ограничени от сетивните изживявания. Умът, действащ чрез сетивата и егото, категоризира всички опитности като рага и двеша (симпатии и антипатии), които той си е наложил. Това деформира познанието, получено от опитностите, и не позволява събирането на чисто и точно знание. Знанието, придобито чрез разширения ум, постепенно еволюира и накрая прераства в интуитивно, което е вечното, абсолютно и истинско знание. Но това не става за един ден. Човек преминава през много опитности - слаби и интензивни, приятни и неприятни. Това е постепенен процес, чиято кулминация е абсолютното знание, брахма гияна.
Човешкото съзнание и умът еволюират непрекъснато. Промените са постепенни и едва доловими. За да ускорим еволюцията на ума и да насочваме промените, трябва да се обърнем към практиките на йога и тантра.
Целта на тантра
Умът, който използваме във всекидневния си живот, обикновено действа чрез сетивата. Но когато обърнем навътре и сетивата, и ума, той се проявява чрез вътрешни опитности и вече като разширен ум. По този начин материята се отделя от енергията и я освобождава, като енергията, Шакти, се обединява с Шива, съзнанието, и така се създава хомогенно съзнание.
Както реката се влива в океана и загубва очертанията си, така и крайният, ограничен ум се разширява в космичния, безкраен ум и започва да приема и предава истината. Когато това се постигне, от материята се освобождава взрив от енергия и присъщото й съзнание. Това може да се сравни с опитностите, свързани с кундалини, и то винаги е било целта на тантра.
Други философии също се стремят към тази цел, въпреки че пътищата са различни. Във веданта съществува понятието брахман - неделимата, всепроникваща реалност или съзнание. Брахман произлиза от корена брихан, което означава разширявам се, и може да се разбира като разширяващо се съзнание. Това брахмично осъзнаване, съществуващо във всеки от нас, е отговорно за най-висшето знание. То е едното или цялостта, към която всички се стремим.
В тантра това понятие е познато като Шива, безусловното съзнание, което съществува като безмълвен наблюдател във всеки от нас. Брахман от веданта, Пуруша от санкхя, Шива от тантра, е едно и също. Разликата между тантра и повечето други философии е в това, че те налагат много ограничения върху живота на последователя и изискват стриктно спазване на правилата, докато тантра дава простор за развитието на всеки индивид, без значение докъде е достигнал в еволюцията си. Според тантра, независимо дали сте с плътски или духовни наклонности, атеист или набожен, силен или слаб, богат или беден, има път за вас, който трябва да откриете.
Това е целта на тантра, а не окултният секс или черната магия, нито постигането на сидхи, нито разпуснатият живот.
Път за освобождението на ума
Тантристите са експериментирали с различни пътища за постигане на целта. Те вярват, че не е възможно всички да вървят по един и същи път, тъй като всеки човек се намира на различно ниво на развитие и, както се казва, "Храната за един може да е отрова за друг". Те осъзнават необходимостта от духовен път за всеки, независимо дали той се е отдал на низши страсти или е възвишен философ.
Някои от тези практики са толкова силни, че могат да доведат до взривове в неизследваните области на ума, които обикновеният човек е неспособен да издържи. Затова са създадени и други практики, които биха превели практикуващия леко и постепенно през опитности, които той може да понесе. Необикновените практики са оставени за тези, които са достатъчно силни и решителни, и могат да устоят на силни вътрешни преживявания. По-леките техники, подготвящи основата за по-напредналите, включват хатха йога, крия, джапа, татва шудхи.
Тантристката садхана за кратко време води до резултати, които се проявяват като сидхи (психически сили). Тези сидхи са от малко значение за развитието на съзнанието; по-скоро често те са бариера, защото много последователи остават запленени от изгодите, които човек може да извлече чрез тях. Затова в тантра това знание е грижливо скрито и само искреният последовател може да разбере смисъла на използваните символи.
Преклонение пред шакти
Още от самото начало последователят на тантра ще открие нещо много важно - въпреки че тантра признава съществуването на всепроникващата реалност, тя също вярва в наличието на двойственостите - Шива (съзнание) и Шакти (енергия). Шива е статичният принцип, съществуващ като необусловено съзнание, но само по повелята на Шакти (кинетичната енергия, кинетичният принцип) той, който иначе е инертен, се задейства.
Всички тантристки практики са предназначени да събудят шакти (енергията), която е женският (отрицателният) принцип. Без събуждането на тази енергия съзнанието никога не може да се прояви. Това е твърдението на тантра, то се потвърждава и от науката. Според съвременната физика материята и енергията могат да преминават една в друга. Тантра отива по-далеч, като казва, че материята, енергията и съзнанието могат да преминават едно в друго. Но материята не може да се преобразува в чисто съзнание без посредничеството на енергията. Затова в тантра Шакти стои до Шива.
Проявление на Шива/Шакти в тялото
Според тантра Шива и Шакти (съзнанието и енергията) не са абстракции, а осезаема реалност, съществуваща в рамките на структурата тяло/ум. Тантра казва, че Шакти, която представлява най-финото проявление на енергията, се намира навита като змия в основата на гръбнака, и е позната като кундалини, докато Шива, съзнанието, е в областта на сахасрара чакра, най-висшия еволюционен център при човека, който се намира на/над върха на главата.
Поради грубостта на структурата тяло/ум, която се управлява от сетивни опитности, тези две сили остават неизползвани при повечето хора. За да се събуди скритата сила на кундалини, е необходимо да се увеличи количеството и качеството на праната - жизнената сила, в областта, в която тя се намира.
Веднъж събудената кундалини трябва да се насочи нагоре, за да се съедини с Шива (съзнанието) в областта на сахасрара. По време на изкачването си кундалини преминава през шест енергийни центъра - чакри, които са складове на енергия, и така зарежда всяка чакра.
Тези чакри са точки на свързване на надите - енергийните канали. Те вибрират с различни честоти. Присъщи на чакрите са неизползваните творчески сили, които частично се проявяват в ежедневието. Техният пълен потенциал може да се събуди само когато кундалини шакти премине през тях, по пътя към съединението си с Шива.
Из книгата "Татва шудхи", написана от Свами Сатиясангананда под ръководството на Свами Сатиянанда
Източник : Българско списание по Йога
Няма коментари:
Публикуване на коментар